Takács Károly polgármester – egy külső céggel végeztetett vizsgálatot felhasználva – július 5-i sajtótájékoztatóját követően feljelentést tett ismeretlen tettes ellen, nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés alapos gyanúja miatt. Az ügyészség elrendelte a nyomozást. A sajtóban már az jelent meg, hogy az előző, szocialista városvezetés hibás döntései miatt keletkeztek a veszteségek.
A polgármester „megállapításai” a főbb veszteségekről
- A polgármester megállapításai a főbb veszteségekről
- Kommunikációs kábelrendszer nem piaci áron történő értékesítése akár 180,0 millió Ft-os hátrány
- Uszoda-felújítás CHF(svájci frank) alapú lízing konstrukcióban 123,5 millió Ft
- Landford-beruházás 98,2 millió Ft
- Sárga-tömb bontása 26,0 millió Ft
- Almádia és Franna Kft-vel kötött szerződések 33,0 millió Ft
- A város hitelállománya az időszak során 300,0 millió Ft-ról 2,6 milliárd Ft-ra nőtt.
A valóság az állításokkal szemben
(Dőlt betűkkel jelezzük a város honlapján is olvasható jelentés megfelelő részét.)
- A 102,0 millióFt-ért értékesített kábelrendszert piaci áron vette meg az ORITEL. A vizsgálat szerint is reális áron: „a 2019 végpontú önkormányzati kábeltelevízió hálózat értékesítése a piacon elfogadott árakat tükrözi.” (Vizsgálati jelentés 43. oldal) A polgármester állítása szerinti 180,0 millió Ft-os veszteség akkor érte volna az önkormányzatot, ha ezen az áron 7200 végpontot adott volna el az önkormányzat!
De a többi végpont soha nem volt az önkormányzat tulajdonában! - Az uszoda felújítása ami kezdetben egy lízingszerződéssel indult, és amit sikerült átalakítani kedvezőbb hitelkonstrukcióval, az Önkormányzatnak összességében mintegy 320,0 millió Ft előnyt jelentett! Ezt maga a vizsgálati anyag is megjegyzi a 91. oldal közepén.
Tehát valójában, amit keresnek, az az általános forgalmi adó (ÁFA), amit az Önkormányzat kifizetett a lízingbe adónak, aki pedig befizette az államnak! Az Önkormányzatnak akkor is ki kellett volna fizetnie az ÁFÁ-t, ha ő lett volna a beruházó. - Landford-beruházás esetén nincs szó az anyagban 98,2 MFt-os veszteségről! Ez a szám a még el nem adott lakások és üzlethelyiségek becsült piaci értéke (Vizsgálati anyag 99. oldal). De nem mint veszteség! Maximum az állapítható meg, hogy a Landford Kft vagyona mintegy 25,0 millió Ft-tal meghaladja a kötelezettségeit. (Vizsgálati anyag 19-22. oldal)
- Sárga-tömb bontása: Az OSZ Zrt közbeszerzésen nyerte el a bontási munkákat 75,0 millió Ft összegért. Az egyik résztvevő a döntés után a közbeszerzési döntőbizottsághoz fordult, ahol az OSZ Zrt pályázatát megerősítették. Nem találták a kifogást megalapozottnak.
- Almádia és Franna Kft-vel kötött szerződések: Az Almádia és Franna Kft úgynevezett saját foglalkoztatottjain keresztül létesítmény- illetve ingatlanüzemeltetést végzett az OSZ Zrt részére. Alapvetően a városi uszoda és sporttelep üzemeltetését (2007-2008), a menet közben az OSZ Zrt-hez került Béke szálló üzemeltetést (2008-2010), valamint a Barbara szálló (2008-2009) üzemeltetését látták el.
A közgyűlés szigorúan meghatározta az OSZ Zrt foglalkoztatott létszámát, így a többlet feladatok ellátását saját dolgozóval nem lehetett megoldani, és az így végzett feladatellátással a foglalkoztatás még kevesebb pénzbe is került az OSZ Zrt-nek! - A város hitelállománya az időszak során 300 millió Ft-ról 2,6 milliárd Ft-ra nőtt. A hitelek növekedése önmagában nem mond semmit! A mi esetünkben világosan látszik, hogy a hiteleket fejlesztésekre fordítottuk, és így a városi vagyon jelentős növekedését biztosították!
- Az önkormányzat mérleg főösszege a vizsgált időszakban 2,1 milliárd Ft-ról 10,4 milliárd Ft-ra emelkedett, azaz közel megötszöröződött (495%) 12 év alatt. A számadatokból egyértelműen megállapítható, hogy az Önkormányzat vagyongyarapodása a vizsgált időszakban nagyon jelentős, éves átlagban megközelíti a 0,5 milliárd Ft-ot. (Vizsgálati anyag 8-9. oldal)
- Az OSZ Zrt üzemi eredményei az átlagosnál jobbak voltak 2002-2010 között 9-18%, szemben a piaci 8-12% értékkel. Valójában a jelentésben ez szerepel: Az OSZ Zrt megegyező adata 2002-2009 időtávra 11,4%, míg a legutolsó 5 évben 11,7 % volt, így elmondható, hogy gazdálkodásának első szintű hatékonysága a vizsgált időszakban mindvégig összhangban volt más szolgáltató cégek nyereségességi szintjével, sőt azokat némileg felül is múlta, így azokkal minimum összevethető hatékonyságú gazdálkodást folytatott. (Vizsgálati anyag 56.oldal)
Hol van a beharangozott 540 milliós hiány, amit az előző szocialista vezetők okoztak? Azt lehet a vizsgálati anyag alapján megállapítani, hogy az előző időszakban mind az Önkormányzat, mind az OSZ Zrt igen eredményesen működött, folyamatosan növelték a város vagyonát.
Mi büszkék vagyunk az elmúlt 12 év eredményeire, és azt kívánjuk, hogy hasonló sikereket érjenek el a jelenlegi városvezetők.
Abban vagyunk érdekeltek, hogy minden felmerülő kérdésre érdemben történjen meg a tényfeltárás. Ebben segítséget nyújtunk. Ezért megígérjük, hogy a teljes vizsgálati anyagot hasonló alapossággal szedjük darabokra, és hozzuk nyilvánosságra az eredményünket.
MSZP oroszlányi szervezete/frakciója